fredag 27 maj 2011

Jasså, så mamma gör slingor i håret på dig!

Freya har väldigt speciellt hår. Hon har nämligen "fläckar" i hårbotten som gör att delar av hennes blonda hår är svart! När hon började på dagis (1½ år) så fick jag många, både nyfikna och lite tykna, kommentarer om hennes slingor i håret. 
"Jasså, så mamma gör slingor i håret på dig?!" och så tittade dom lite konstigt på mig. Jag förstår dom, för jag färgar ju mitt hår mörkbrunt/svart men jag svara snabbt tillbaka att det gör jag verkligen inte! Det är äkta vara! Freya är född sådan. Jag har tom. frågat BVC-läkaren om vad det beror på (för huden, själva hårbotten är också mörkare precis vid fläckarna). Han hade aldrig sett det innan men hade hört talas om något som kallas för "Mongoliska fläckar". 

Mongoliska fläckar är något som är mer vanligt bland Asiater och Afrikaner. Dock är dom mer blåa i färgen och sitter oftast på nedre delen av ryggen/rumpan. Freya har ju bara sitt i hårbotten och är mer svarta är blåa. Så jag tror inte helt på att det är Mongoliska fläckar. Inte har vi något påbrå från Asien eller Afrika heller ;)
Jag tror mer på någon pigmentförändring. Hon hade ju nästan svart hår när hon föddes och blev sedan tokblond och det var då vi upptäckte dom. 
Det blir så vacker kontrast i håret! Jag verkligen älskar dom och hon är själv medveten om det (pga att så många frågar). Jag hoppas bara hon kommer gilla dom när hon blir äldre också! 

Har du sett detta innan? 

Och så går som snyggt ut i tofsarna med!

Visst är det häftigt?!

En fläck som "gömmer sig" under det blonda håret. 


3 kommentarer:

Linnea Bergman sa...

Häftigt! Aldrig sett så men Kim har pigmentförändring i håret, har en stor vit fläck i sitt svarta hår. Aldrig sett det på freya förr:-) väldigt speciellt och ser verkligen slingat ut:-)

Anonym sa...

Gud vad häftigt! Tror att hon kommer att älska det när hon blir äldre :-)

Gud så fint dessutom. Ja du, man kan få många tykna kommentarer från dagispersonal......och det är något som ibland gör mig fruktansvärt upprörd....som just nu i ditt fall, det säger väl sig själv med lite sunt förnuft att man inte slingar sitt barns hår (inte vid så pass tidig ålder)

Hoppas allt är bra gumman. Så underbart vacker mage du har!
Puss kram

Lenaa sa...

Johanna: Det är inte dagispersonalen som kommenterat det utan dom andra föräldrarna! En del med förtjusning och andra med...ja...lite mindre förtjusning! Många som inte riktigt tror på mig. Ibland får jag förklara flera gånger!

Linnea: Ja ljusa vet jag att det är ganska många som har men inte tvärt om!