onsdag 1 juni 2011

Vad är det som är fel?

Freya har sedan i måndags inte velat gå till dagis. Hon har bett mig ringa till dom och säga att hon ska vara hemma hela dagen istället. Inte alls likt henne, det har aldrig hänt förut! Hon brukar tom. tjata på helgerna om att få gå till dagis och nu så vill hon inte dit alls?
Har alltid gått bra att lämna henne men nu har personalen fått lov att locka/ta henne. Inte hållt på och gråta en massa och så utan bara vägrat släppa mig. Jag kom försent (ytterst få minuter men ändå) till jobbet både igår och idag pga detta.
Jag frågade personalen om dom märkt något men inget som dom kunde komma på som var nämnvärt.. Hon har varit lite lätt hängig (troligen pga att hon var lite krasslig i helgen) men inget annat. Så jag bad dom hålla lite extra koll på henne idag ifall det var någon som var dumm mot henne eller liknade.
När jag kom för att hämta henne berättade personalen att hon hade varit lite ledsen och bett dom ringa efter mig och säga till mig att jag skulle komma och hämta henne! Jag blev helt chockad!


Vi var ute en stund efter jag hämtat henne men det märkes så väl att något var fel. Hon gjorde sig illa på typ allt, var ledsen och klarade inte av någon motgång alls.
När vi kom in så satte jag mig i soffan och höll om henne och hon grät och grät och grät! Frågade efter nappen (som hon inte får ha på dagen och det vet hon) och fortsatte gråta. Gjorde ingen stor sak utav det utan lät henne få gråta av sig. När hon var klar så ville hon titta på Musse och nu verkar hon mycket nöjdare!
Hon kom nyss och bad mig ändra till Engelska (haha!) och när jag gjorde det så började hon skratta. Sötnos..

Men jag undrar verkligen vad som är fel? I natt kom hon upp 3 gånger och blev arg och ledsen när jag bar tillbaka henne. Mina funderingar går kring detta...

  1. Hon börjar påverkas av min graviditet och att det kommer komma en bebis snart. Att hon blir mammig och orolig/osäker?
  2. Vet att hon och en annan på dagis tjafsar en del (starka viljor och ganska lika varandra) och det är där felet ligger?
  3. Att hon kommit i någon form av separationsångest?
  4. Inte mår helt bra/fortfarande är lite krasslig?
  5. Eller bara är väldigt trött just nu....
Svårt att få ur en 3 åring vad det är... Freya kan berätta mycket men känslor är lite knepigare även om hon brukar kunna berätta en hel del där med. Nu är vi ju långlediga och jag hoppas på att det kommer göra susen.  Sova länge, mysa, pussas och kramas, hitta på saker som picknick osv. Kanske hon efter de kommer på rätt köl igen?

Mammas snutta... (gammal bild)

1 kommentar:

Emelie sa...

Hoppas det löser sig för lilla Freya, låter inge kul alls :-(