torsdag 16 juni 2011

Graviditetsv. 25!

Hej och hå, det börjar gå undan! Freya pratar mer och mer om bebisen, om när den kommer ut, klappar och pratar med den! Det är såå mysigt!
Slutade tidigt idag och pratade med dagispersonalen (Freya låg och sov) om syskon och hur det brukar gå osv. Dom trodde att Freya kommer bli en supersyster som kommer vara så engagerad (stavas?) och intresserad! Hon pratar ganska ofta om bebisen i mammas mage på dagis och att den kommer snart, när äpplerna på träden kommit! När hon vaknade gosade hon med mig och så klappade hon på magen. Sen sa hon något som jag inte kommer ihåg men personalen gav mig en blick som visade att det vi precis pratat om stämmer. Att hon redan visar kärlek för bebisen!






Jag mår bra förutom att jag fort blir trött. Orken finns lixom inte där! Och är jag väldigt trött så blir jag väldigt irriterad och arg. Det är ganska jobbigt måste jag säga. Försöker behärska mig men det är nästintill omöjligt ibland! Men det är väl det enda, annars så mår jag fint!
Bebisen har ett tag kommit åt mina revben! Minns när Freya gjorde det i slutet av graviditeten och aj som fan säger jag bara! När hon fick in en träff...OH! Det gjorde ont!
Denna kommer mest bara åt än så länge men det dröjer inte länge innan jag får passa mig. Liite svårt att hålla undan revbenen men jag försöker att sträcka på mig och inte sjunka ihop så mycket. Då blir det svårare för bebisen att få in en träff, haha!


  (Bild på min mage kommer upp senare!)

Lite info om denna veckan! (libero.se)


Vecka 25

Barnet:
800 gram och 27 cm lång från huvud till stjärt.
Barnet har fullt funktionsdugliga händer och fingrarna har naglar. Dygnsrytmen är mer tydlig. Barnet har perioder då det är vaket och det sover på mer bestämda tider. Skelettet fortsätter
att hårdna.
Mamman:
Den tredje trimestern
En del kvinnor kanske har lättare att få kramper i vaderna? Kanske blir du ofta kissnödig? Nu beror det på att livmoderns tyngd och barnet trycker ner på urinblåsan. Gravida kvinnor får lättare urinvägsinfektion än när de inte väntar barn. Tillhör du dem som har haft återkommande urinvägsinfektioner bör du vara extra uppmärksam på eventuella symptom som sveda och trängningar när du kissar. Drick rikligt, gärna vatten med citron eller tranbär i, för att förebygga nya besvär. Runt vecka 25 går de flesta gravida kvinnor till barnmorskan för en kontroll. Nu
börjar mätningen av livmoderns tillväxt. Med ett måttband mäter barnmorskan måttet mellan blygdbenet, symfysen och livmoderns övre kant, fundus. Det så kallade SF-måttet ritas in på en kurva. Normalvärdet ligger ungefär på 23 cm plus eller minus några centimeter. Det
spelar inte så stor roll hur just ditt mått är. Det viktiga är att måttet följer sin egen kurva utan några dramatiska avvikelser uppåt eller nedåt.

2 kommentarer:

Sara sa...

Jag tvivlar inte en sekund på att Freya blir den bästa storasyster man kan ha! Sen har både bebisen i magen och Freya en sån härlig mamma. Hon är både kärleksfull, och bestämd, rättvis och pedagogisk!!!

Lenaa sa...

Åååh, tack Sara! Blir nästan generad juh! ^_^