måndag 20 juni 2011

Fan va jag hatar dom!

När jag säger att jag hatar något, så gör jag verkligen det! Det finns mycket jag ogillar men just hata är få saker jag gör. Men nu ska ni få veta en sak jag hatar.... och det är Arbetsförmedlingen!!

Kommer dit och ska skriva in mig för att jag måste göra det för att få A-kassa. (Själva jobbsökandet klarar jag gott och väl själv så det behöver jag inte alls dom till). Det första dom gör är att köra värsta utfrågningen!
Vad gör du nu? Vad ska du göra idag/imorgon? Vad gjorde du igår? Vad ska du göra i höst?

När jag berättar att jag är gravid och pga det inte kan fortsätta mitt jobb i höst för att det är terminsanställning så ifrågasatte han det och om jag får komma tillbaka. Nej? Jag sa ju precis att jag inte "får" komma tillbaka för att det är terminsanställning och jag ska ha barn då så det finns ingen anledning att anställa mig! Pucko!

Sen skriver han ut minst 10 blad med jobb som han tyckte att jag skulle söka. (Han läste ju inte ens igenom dom utan bara printa ut om överskriften verkade bra!).
Sen frågar han mig och tittar mig i ögonen om jag kommer anstränga mig. Blev helt paff och svara tyket tillbaka:
"Ja det är klart. Heldre ett jobb än att ha A-kassa!"

Det värsta av allt var när jag skulle gå, då släpper han inte riktigt iväg mig utan börjar komma med andra förslag.
"Kan du inte börja plugga då?"
"Nja, asså jag ska ju som sagt vara mammaledig och sen så vet jag inte vad jag vill plugga."
"Du kan ju plugga medans du är hemma med barnen!"
"För det första så blir det nog inte så lätt och för det andra så vet jag inte vad jag vill plugga!"
"Ja men något måste du väl vara intresserad av? Plugga det då!"
Jag bara stirrade på honom. 
"Visst är jag det men jag tänker inte plugga bara för att plugga. Det måste vara något jag verkligen vill annars finns det ju ingen poäng med det och dessutom ta CSN-lån."
"Du behöver inte ta lån, du får ju föräldrarpenning!"
Jag visste inte vad jag skulle säga mer?!
"Du kan ju fundera på det iaf."
"Mmm...tack. Hej då."
Seriöst??? Tror dom att dom kan bestämma över min framtid och vad som är bäst för mig eller?! Jag tror jag blir galen!! Och inställningen dom har, om att jag inte kommer anstränga mig ett skit för att få något kort jobb innan bebisen kommer. Det finns faktiskt dom som verkligen försöker! Jag blir så arg! Han fick mig så illa till mods att jag hade lust att lägga mig i sängen och bara gråta! 
Nej, usch för er säger jag bara! Bara för att ni har jobb och tror att allt är så lätt! Gaaaaaaah!!!

Inga kommentarer: