måndag 13 juni 2011

Freya babbel och bus!

Länge sedan jag skrev om 
Freya babbel! 
Dags att skriva ner det jag kommer ihåg!


  • Freya: "Vart är pappa?" Jag: "Han är och handlar". Freya: "Jaha okej. Då är vi själva mamma, då kan han inte fisa här". Och så klappar hon mig på armen.

  • Vi var inne på en klädaffär och Freya tar fram ett par rosa spets-stringtrosor i typ stolek XS och säger: "Mamma! Dom här passar dig, dom var coola!"

  • En annan affär vid ett annat tillfälle. Hon ser ett par prickiga bikinitrosor och utbrister: "Titta mamma! Dom här passar din kissemurra!" En tjej som stod nära kämpade för att inte börja gapskratta.

  • Freya tittar konstigt på min armhåla, känner snabbt och säger: "Mamma, du har damm där!"

  • Dom byter fogar i husen här och dom som arbetar med det brukar hon prata med. "Kobbegårdens gladaste tjej" kallar dom henne för.

  • Jag och Patrik låg kvar i sängen och Freya satte igång tv:n i tvrummet. Sen kommer hon tillbaka och säger: "Vill ni vara lite själva? Jag kan stänga dörren" och ger oss en blick som "ja, så ni kan göra det ni vill utan att jag behöver se, det är lugnt".

  • Makaroner och köttbullar var det till middag och Freya kommer med världens bästa ursäkt för att slippa äta: "Jag kan inte äta köttbullarna för jag har ont i benet!"

  • Freya fick syn på mina bristningar som jag fick när jag väntade henne. Hon blir lite upprörd och frågar vad jag har gjort! "Det är ingen fara", säger jag. "Det är tigerränder!" Hon tittar på mig med stora ögon. "Är det våran tiger på dagis som gjort det mamma?!" Jag: "Nej nej, asså... det gör lixom inget.. Det ska vara så". Freya: "Jaha, var det tigern på ditt jobb mamma?" Jag: "Hmm eh, ja..ja det var det nog.."
    Fick inte riktigt den effekten jag trodde, haha!

Freya bus!
  • Freya har börjat sladda med cykeln och imorse blev det märken i asfalten!

  • Hon har lärt sig att knäppa med fingarna och gör det nästan hela tiden! Hon kan verkligen använda det vid rätt tillfällen med. "Mamma, hämta vatten" och så knäpper hon med fingrarna och pekar mot köket
    Hon kan tom. knäppa med två fingrar samtidigt! Blivit riktigt hajj på det där.

  • Freya har blivit väldigt intresserad av Engelska. Hon vill gärna titta sina filmer på engelska, frågar vad det och det heter på engelska osv. Riktigt kul!

  • Ibland får hon fnatt och säger: "Mum! Mum! Mommy! Mommy! Mommy! Mum! Mum!" Det har hon fått ifrån ett Family Guy - avsnitt!

  • Så här brukar Freya titta på film inne på sitt rum: 


Det är inte lätt att komma ihåg allt hon säger och gör. Måste försöka komma ihåg att skriva om det lite oftare så jag får med det mesta! Men detta var lite av det iaf. Hon kan hon våra lilla fröken!


1 kommentar:

Linda L sa...

ÅÅÅÅÅ va roligt det är att läsa allt Freya babbel.. :)
Hon kan då uttrycka sig i ord den lilla donnan :D

Hoppas allt är bra med er alla fyra :)
Stora kramen