onsdag 8 december 2010

Era kommentarer

Tack för era kommentarer på mitt inlägg om att vi alla prioriterar olika.
Grejen är ju den att hur duktig/mogen man än är så är man i betraktarens ögon alldeles för liten för att ha barn. Jag brukar slå undan det för jag vet att jag klarar av det och är inte sämre mamma än någon annan bara för att jag är 25! Snarare tvärt om isf ;)

Unga föräldrar tror jag över lag har lite mer förståelse för barnen då det inte var så länge sedan vi själva var där. Jag tror att vi minns hur det var att vara barn lite bättre än 35+.
Nu menar inte jag att dom över 35 är dåliga föräldrar! Allt jag menar är att bara för att dom har några fler år på nacken betyder inte det att dom är bättre än oss 25 och nedåt (och absolut inte sämre heller!).
Allt handlar om handling, enligt mig. Så länge man ger sitt barn värme, trygghet och kärlek är man en bra förälder! Men när folk som inte känner mig kommer fram och påpekar att jag är ung och undrar hur det går för mig, kan jag inte låta bli att bli irriterad. För ja, det är ganska dömande! Varför anta direkt att jag inte klarar av det bara för att jag ser ung ut? För helt ärligt, 25 år är inte såå ungt!

Men ni som bor i dom lite mindre städerna, upplever ni samma sak? För flera av er var ju yngre än mig med att skaffa barn. Eller är det ett storstads fenomen att man inte "ska" vara så ung och skaffa familj?

Intressant!! =)

4 kommentarer:

Mamma sa...

Jag fick min första 21 år gammal. 25 år hade jag 3 barn. Storstadsfenomen tror jag inte på utan mer att folk idagens läge inte kan hålla käft när de tycker nåt.
jag har fått skit många gånger för att de inte trott på att jag är äldre än jag ser ut + att jag som är/var så ung inte lämnat bort Tomas, jag skulle ju inte kunna klara han å en till. HAHAHAHA DOM KÄNNER INTE MEJ!!!
Har dock gett sej lite nu när jag fyllt 50 och gått upp 15 kilo så nu ser jag ut som en riktig farmor/mormor :-)



Lena: Skit i vad de säger!! om de klagar på nåt i hemmet så kasta ut dom eller säg åt dom att städa då. Det är inga riktiga vänner!!!!!!

Det kanske bottnar sej i avundsjuka.. att du prioriterar roligare saker framför städning.


BÄTTRE LITE SKIT I HÖRNEN
ÄN ETT RENT HELVETE.

OJ det blev ett långt inlägg men det rörde upp gamla minnen och känslor så nu måste jag sluta innan tårarna vägrar sluta rinna.


KRAM

Anna sa...

Min mamma gjorde 2 kullar med barn. Den första kullen kom när hon va 19-21, andra kullen 37-40. Visserligen så kände hon att hon var klokare och mer självsäker när hon var äldre, men hon orkade inte på samma sätt. Det är tufft att ha småbarn och är man närmare 40 när de är små så orkar man nog inte på samma sätt. Hon har alltid "rekommenderat" mig att skaffa barn som ung. Jag ser mig inte som en "ung" mamma, inte dig heller. En ung mamma är väl en som får barn i tonåren. Vi är väl precis lagom =) Även om jag är lite äldre än dig...
Kan vara lite av ett storstadsfenomen, sett massa "tanter" med barnvagnar och jag undrar om det är mamma eller mormor.. =P
Kan det inte också vara detta att man ska "förverkliga" sig själv innan man "binder" sig till en familj eller barn.
Äsch jag vet inte. Det jag vet är att du ska stå för dina val och inte oroa dig för vad andra tycker. Du är en underbar mamma och du är modig och du ska vara stolt för tänk va mycket du hunnit göra och är "bara" 25 =) KRAM

Lenaa sa...

Mamma: Vad folk tycker om mitt hem har inte med saken att göra. Mina vänner säger inte detta till mig utan främmande människor! Och det är det som stör mig för dom vet inte ett skit om mig!

Anna: Hahaha, ja dom tankarna får man ibland. Man vågar ju knappats fråga heller, är du mamma eller mormor? ;)
Okej, ja där får man ju lite kött på benen att det rent fysiskt och psykiskt lättare att skaffa barn som.. ja inte gammal! Sen är det väl inte så för alla men ja..
Precis, jag tycker att vi verkligen är i den "rätta åldern" för att skaffa barn. Det är ju nu människokroppen är som mest beredd på det!
Tack söta du! Jag är stolt över den jag är idag och jag försöker vara en så bra mamma jag kan! Kramar!!

Linda L sa...

Tror det kan vara skillnad i stor städer mot små städer.
Kan bara se det i både Hedemora och Mora, här är det mycket unga mammor och pappor.
Jag tror att det kan ligga i att är man i en stor stad så skaffar många en karriär först sen barn.

Tycker hur som haver du är en helt underbar människa/mamma/sambo.
Blir imponerad och inspirerad av dig!! :)
Många kramar