måndag 15 november 2010

Vinnarna!

Grattis Malin och Pontus som klarade av den kluriga frågan jag ställde. Det var bara ni två som ens vågade sig på den och ni båda hade rätt! Blev imponerad faktiskt. Antingen är ni riktigt klipska eller så är det jag och matteläraren som är lite...ja.. sega ;)

Så här såg deras svar ut:

Malin: Eftersom jag inte längre kommer ihåg hur man räknar ekvationer.. så struntade jag i det ;) Utan jag satt och rita upp en ring för varje får till jag var uppe i 30 st resp 42 st. Stämmer detta? :)


Pontus: Dom har självklart 30 resp 42 får.. man vet ju att det kommer skilja 12 får iom att de skulle få lika många enl första påståendet. Då måste det skilja 24 om man gör det andra bytet. För att det ska bli dubbelt så många vid det bytet så måste det vara 24 r 48 vid det bytet. Sen får man dra av r. Lägga till 6 får på det antalet... voila! :)


Bra jobbat! =) Ni vinner varsin choklad kaka från Marabou! 

Inga kommentarer: