tisdag 10 augusti 2010

No more diper!

Blöja
Jag är så stolt över Freya. Vi har kämpat med att hon ska bli blöjfi denna sommaren och det har gått bra! Visst, det sker olyckor men hon vill heldre gå på toa än ha blöja på sig.
När hon vaknar på morgonen (hon har ju blöja på natten) och hon känner att hon måste kissa så tar hon av sig blöjan för att kissa på pottan!
Nu kör vi på även på dagis. Strax innan semestern så fick hon vara blöjfri på förmiddagen bara men nu ska hon vara utan så långt det går även där. Så jag kan nästan säga att hon är blöjfri!


Sömn
Vi har ju haft en del problem vad gäller Freyas sömn. Eller vart hon ska sova snarare. Hon hade ju sin säng i sitt rum men vi fick springa på nätterna och sen slutade det med att hon fick sova i våran säng ändå för att man skulle hinna få några timmars sömn.
Nu har det gått ett tag sedan vi flyttade in hennes säng i vårat sovrum och det ända som blev bättre var att vi slapp springa och vara vakna. Hon tassade upp i våran säng ändå och det har varit jobbigt.
Det är mysigt men när man har en centrifug i sängen så blir det ganska drygt!
Så nu fick det vara nog. Igår så röjde jag upp i hennes rum. Jag möblerade om, tog bort leksaker jag vet att hon inte leker med och försökte göra det mer mysigt.
När hon kom hem efter dagis och gick in på sitt rum sa hon: Ååh, vaaa fiiint du har gjort mamma!
När klockan var strax före 7 satt vi och åt och när hon var klar sa hon att hon skulle gå och sova nu. Jag höll på att få en chock. Freya säger självmant att hon vill gå och sova??
Jag fick slänga i mig maten för att göra henne klar för sängen. Sen säger hon att hon ville lyssna på musik. Vi lyssnar ju mest på rock och det är ju ingen bra nattmusik direkt men kom på att när vi låg på BB så fick vi en massa saker och där fanns bla. en skiva med typ klassisk musik för att lugna barn.
Tog in cd-spelaren på hennes rum och så låg vi i hennes säng och lyssnade på musiken. Hon sa ingenting, låg väldigt stilla, lyssnade och tittade ut i luften och bara njöt. Efter en stund så säger hon: Du är snäll mamma. Sen vänder hon sig om och så tar det inte lång tid innan hon sov.

Natten gick sådär. Jag fick gå upp 2 gånger sen 3dje gånger så brydde jag mig inte när jag hörde att hon grät efter mig. Och vet ni vad? Hon somnade om själv! Hon kom visserligen någon timme senare och fick då lägga sig mellan oss men det var så skönt att jag inte behövde gå upp och att hon kunde somna om ändå. Så jag tror att detta kan gå bra om jag bara fortsätter!
Idag vid läggningen så gick hon och satte igång musiken själv och la sig i sängen. Jag la mig bredvid henne i sängen och vi låg och pratade om vad hon hade gjort på dagis idag. Sen lyssnade vi till musiken och efter en stund så sa jag godnatt och gick ut. Trodde att hon skulle komma ut ganska snart efter mig men icke! Hon somnade!

Min lilla flicka börjar bli så stor! Hon är ännu liten men hon är inte så liten längre!
Hon gjorde även sin första kullerbytta idag! Och när hon gjort en så gjorde hon många många fler. Hihi sötnos!!

Inga kommentarer: