onsdag 11 augusti 2010

Anna och Lena tid!

Idag efter jag och grannen Anna hade lämnat barnen på dagis så drog vi iväg och handlade. Köpte med lite fika och slog oss ner i soffan hos Anna med varsin kaffe och bulle i handen. Gott!
Det är inte ofta man får vara hela själva och bara snacka, för det är något jag och Anna kan!
Om jag bara ska gå över till dom för att låna något så står jag alltid kvar i närmare 1 timme innan jag är hemma igen. Och då är det oftast Patrik som ringt efter mig...hehe!

Nu är det dax för...baraarampampampaaa!!

Freya babbel!
  1. Freya: Mamma, kan jag få en kram?
    Jag: Javisst. (kramar om henne).
    Freya: Va modig du är mamma!
  2. Freya stod i duschen och så behövde hon kissa. Jag lyfter ur henne och när hon ska sätta sig på pottan så ser hon ett hårstrå där i.
    Freya: Maaammaaa!! Hårstrå!!
    Jag: Ja men det gör väl inget? Ta bort den då.
    Freya: Nej! Jag vill kissa på toalätten istället.
    Jag: Men Freya, det är ju bara ett hårstrå. Ta bort den!
    Freya (i smått panik): Nääää!
    Jag: Nej nej, kissa på toalätten istället då.
    Sen lite senare när det var dax att kissa igen och jag frågar om hon ska kissa på pottan svarar hon:
    Nej den är smutsig!
  3. På väg till dagis springer Freya i en vattenpöl och dom nya stövlarna blir smutsiga.
    Freya: Åh nej! Dom blev smutsiga. Nu måste vi köpa nya!
  4. Jag hade tagit av klädseln på Freyas vagn och stod och handtvätta de i badkaret. Freya kikar in och frågar vad jag gör.
    Jag: Jag tvättar din vagn.
    Hon piper iväg och efter en stund kommer hon tillbaka.
    Freya: Mamma, tvättar du min vagn?
    Jag: Ja..?
    Freya: Bra!
Hon är för härlig våran unge! Det ploppar ur massa spontana saker ur hennes mun. Hon hittar på egna sånger och frågar om allt!
Imorse när vi gick till dagis så stannade vi till vid ett äppelträd som vi prata om varje gång vi gått förbi. Vi har sagt att man får äta dom men dom måste bli mogna först. Idag då så fick Freya plocka sitt första handplockade äpple och hon var sååå stolt!!!
När vi kom till dagis så hade hon ännu äpplet i handen som hon smaskade på och så kommer en fröken ut i hallen. Hon kommernterar att Freya har ett äpple i handen och då säger Freya:
Ja, jag har plockat den! Och så visade hon hur hon fått sträcka på sig och dra för att få loss den.
För en annan är det inget konstigt att plocka ett äpple från ett träd, men detta har hon aldrig upplevt förut och det var så stort för henne (och där med för mig). Så nu när jag la henne så berättade hon stolt om det där äpplet vi plockat och att hon ville göra det imorgon igen. Självklart ska vi göra det! =)

Inga kommentarer: