måndag 19 oktober 2009

Haft "föreläsning"

För två veckor sedan så ringde en från förlossningen i Mölndal till mig. Jag blev rätt förvånad, det var ju ändå 1½ år sen jag födde så jag funderade ju på vad hon ville! Hon frågade om jag skulle vilja ställa upp med att berätta min förslossningsberättelse för ett gäng barnmorskor och undersköterskor på en typ utbildningsdag. Jag tackade ja och idag så var jag där. Jag var lite nervös men inte så farligt. Det var mycket mer givande än jag trodde att det skulle vara! Så här såg dagen ut.. Jag fick börja med att berätta min historia för halva gruppen (vi var två mammor) som inte fick ställa några frågor förns jag var klar. Det var jätte kul att svara på deras frågor, för dom är ju lite annorlunda än om bästa vännen frågar. Lite mer djupa frågor och så. Sedan så fick dom diskutera min historia, bra och dåliga saker, och sedan fick jag hoppa in igen. Men jag fick ju sitta och lyssna på deras diskussion och det var såå intressant! Att få höra deras synvinkel på min upplevelse. Tyckte dom som jag? Vad har jag missat som dom ser? Jag fick svar på frågor som jag undrat över och det kändes så bra att äntligen få veta! Det blev verkligen känslomässigt då det var så personligt och man påmindes om saker. Jag fick svälja hårt några gånger för att inte börja gråta. Och en barnmorska började nästan gråta hon med. Hon sa det "jag blir så rörd, jag måste verkligen hålla tillbaka för att inte..." och så fick hon hämta andan lite snabbt och fortsätta. Det var så skönt för mig att dom också var så involverade i det! Och jag fick såå mycket beröm. Dom tyckte att jag hade berättat jättebra och svarat bra på deras frågor. Hur jag tänkte och att jag ville prata om det fast vi inte känner varandra (det var 12 st helt okända). Och dom tyckte att jag verkade så klok. Riktigt kul att höra, att få så mycket beröm! Det gjorde att jag växte och kände mig stolt och duktig. Fick en jättefin bukett av dom också innan jag gick som tack. Så gulligt! Så det var verkligen en upplevelse i sig. Att få prata om en så stor händelse i sitt liv och få sån respons! Jag kände mig helt tömd efter åt! (På ett bra sätt). Jag känner mig så glad! Så stolt och ja..jag vet inte riktigt, hehe. Det bara känns så bra =)

2 kommentarer:

Hanna sa...

vad roligt! vad duktig du är!

Mamsen sa...

fränt!!! nu fick du träna lite inför jobbintervjun =) Min duktiga tjej!!!