måndag 2 januari 2012

Napp- och blöjfri!

Freya har alltid varit sååå kär i sin napp. En riktig napptjej som gjort allt för att få ha sin älskade napp. Vi har gjort många försök med att få henne att ge upp nappen. Ge dom till tomten, ge dom till kaninerna på Liseberg osv, men inget har fungerat.
Men i fredags morse så sa hon att hon skulle sluta med napp! Hon slängde den hon hade själv i papperskorgen och jag blev helt paff! Tänkte att det kommer inte fungera, precis som gångerna innan, fast hon själv tog tag i det utan att jag sagt något om det.
För att påminna henne om vad hon sagt och lovat så filmade jag henne, där hon berättade att hon slutat med napp. Och det tackar jag mig själv för, haha! För på kvällen när det var dags för läggning fick vi en ledsen tjej. Hon försökte med alla möjliga saker för att få nappen.
"Men Lea har ju nappar hon inte tycker om mamma, dom kan ju jag ta!"
Vi låg inne hos henne och kramade om en tårögd liten tjej tills hon somnade. Sedan dess har det varit hur lugnt som helst! Inget tjat om någon napp och inte varit ledsen över det. Hur skönt som helst!

Sen slog hon ju på stort och ville sluta med blöja på natten också! Jag bara gapade när hon sa det. Tänkte att det kommer nog aldrig gå och tänkte sätta på henne blöja ändå men glömde det och så sov hon utan! Det skedde ju en olycka men andra natten var hon helt torr!!
Såååå himla duktig!!! Slutat med både napp och blöja på samma gång! Och att det helt kommit ifrån henne själv, utan att vi sagt något om det, bara bestämt sig för att nu vill hon vara utan både napp och blöja, det är stort!
Jag vet att det kan komma bakslag och det har ju bara gått 3 dagar men ändå!


Min duktiga, duktiga Freya!!


Inga kommentarer: